in de verdieping in de IoPT van 6 dagen leer je hoe je het werken met IOPT in het algemeen en het trauma- overlevings- en gezonde deel in het bijzonder kan integreren in de therapieën die je geeft. Ook leer je te werken met opstellingen in groepen
Deze zesdaagse maakt deel uit van de jaaropleiding IOPT (driedaagse inleiding, 10 daagse basisopleiding en 6 daagse verdieping) en kan alleen apart gevolgd worden wanneer eerder een basisopleiding IOPT bij Zielsbelang is gevolgd
In deze zesdaagse – die met 30 punten is geaccrediteerd als nascholing voor de Fgzpt en NVRG – leer je te werken met het trauma- overleving- en gezonde deel in het therapeutisch proces en daarbij zelfontmoetingen toe te passen met een aantal extra varianten (het levenswiel als onderlegger en opstellingen vanuit het actuele thema als startpunt).
De verdieping IOPT zal gaan over het integreren van individuele zelfontmoetingen in je praktijk, maar ook het werken vanuit de IOPT in de therapeutische relatie. Ook staan we stil bij andere dimensies in een zelfontmoeting die ondersteunend kunnen werken voor het integratieproces, zoals het levenswiel (noord/oost/west en zuid) als onderlegger voor de zelfontmoeting en het werken van uit een actueel thema van een client en die uitbouwen naar een zelfontmoeting en die in de context plaatsen van de familie als geheel.
Je leert hoe je trauma- overleving- en gezonde delen kunt herkennen tijdens het proces en hoe je zowel op inhouds- als betrekkingsniveau hierop kunt interveniëren. De kunst van het werken met het trauma- overleving- en gezonde deel zit in de timing en het resoneren met wat er in de kamer gebeurt. Hierbij zal het werk van Franz Ruppert en de IoPT concreter worden gemaakt met behulp van het werk van Daniel Stern, een beroemde ontwikkelingspsycholoog die zich aan het einde van zijn leven richtte op “vitaliteitsaffecten”.
Voor wie?
Deze opleiding is voor een ieder die onze basisopleiding heeft gevolgd of elders is opgeleid in de IOPT. Klinisch psychologen/Psychotherapeuten/GZ-psychologen/Orthepedagogen/Systeemterapeuten/alle therapeuten in de GGZ.
Data 2024
11 en 12 oktober, 8/9 november en 13/14 december 2024 van 9-17u VOL
Data 2025
3 en 4 oktober, 31 oktober en 1 november en 12 en 13 december van 9-17u
Aantal deelnemers
Minimaal 6 maximaal 12
Kosten
1450 euro inclusief lunch en dagverzorging. 150 euro korting voor deelnemers die de basisopleiding hebben gevolgd.
Let op de algemene leverings- en annuleringsvoorwaarden bij inschrijving
Accreditatie
FgzPT: 30 punten
NVRG: 30 punten
NIP/NVO: geaccrediteerd
Register vaktherapie: geaccrediteerd
Meer Info?
Walter de Vries, 0615891758
Draaiboek info (wordt op maat gesneden op ervaringsniveau doelgroep)
In deze cursus leer je procesmatig werken met een praktisch diagnose- en therapie-overstijgend model van psychopathologie en psychotherapie van Franz Ruppert – psychotherapeut en hoogleraar in München – waarbij een traumadeel, overlevingsdeel en gezond deel bij wordt onderscheiden, toegepast op complexe psychopathologie.
Aan de orde komt hoe deze delen zich manifesteren in de therapeutische relatie en het therapeutisch proces, waarin ze experiëntieel voor therapeut en client te onderscheiden zijn, en hoe je er fasegericht bij kan aansluiten, kan invoegen, en het therapeutisch proces daarbij in de goede richting kan sturen. Het temporele aspect van verandering wordt hierbij met name benadrukt. Het model is een vereenvoudiging en veralgemenisering van de schemagerichte casusconceptualisatie, aangepast om vooral de therapeutische relatie en het therapeutisch proces vorm te geven.
Dit model kan dus worden gezien als een experiëntele verdieping van een schemagerichte manier van werken waarbij overlevingsdelen en traumadelen vaak via de meerstoelentechniek en imaginatie en rescripten worden benaderd. In deze cursus wordt aan dit werk een procesmatige verdieping gegeven door een dynamische vorm van de meerstoelentechniek m.b.v. het opstellingen werk,
Leerdoelen:
– Kennis van en inzicht in de theorie van de meergenerationele psychotraumatologie en
identiteitsgerichte psychotherapie van Franz Ruppert
– Het leren werken met een casusconceptualisatie op grond van trauma-, overlevings- en gezond
deel om het psychotherapeutisch proces en de therapeutische relatie vorm te geven
– Het kunnen herkennen van en invoegen bij deze delen in het therapeutisch proces
– Het kunnen invoegen waar de client “zit” in dit proces op zowel verbale als experiëntiele wijze
– Het kunnen herkennen van de verschillende ritmes (het hoe) waarin de verschillende delen zich
tijdens het therapeutisch proces manifesteren
– Het leren invoegen bij en helpen transformeren van het ritme van het veranderingsproces bij de
cliënt
Studiebelasting: 30 lesuren, 60 uur zelfstudie Aanwezigheidsverplichting: 90% van de cursustijd.
Toetsing:
Theoretische plenaire steekproefsgewijze toetsing en videotoetsing: maak een video met feedbackvraag van een concrete toepassing van de stof in een therapeutische setting.
Monitoring: via huiswerkopdrachten en verplichte literatuurvragen/discussiepunten vooraf op te sturen aan zielsbelang@icloud.com
Literatuur:
een reader met literatuur over schematherapie, de therapeutische relatie en onder meer de Boston Change Process Group en de ontwikkelingspsychologie van Daniel Stern over werken in het nu en met vitaliteitsaffecten. Laatste 3 boeken van Ruppert worden bekend verondersteld.
Accreditaties: FgzPt nascholingscursus, geaccrediteerd voor 30 uur
Inhoud van de bijeenkomsten
1. De theorie van de meergenerationele psychotraumatologie en identiteitsgerichte
psychotherapie van Franz Ruppert: een aangepaste schemacasusconceptualisatie en fasering
van de behandeling
2. Experiëntiele methodieken en procesinterventies in het werken met trauma- overlevings- en
gezonde delen: lichaamsgerichte interventies, meerstoelentechniek en zogenaamde
“zelfontmoetingen” door middel van representanten/symbolen
3. Interventies ten behoeve van het versterken van gezonde delen, het herkennen en loslaten van
overlevingsdelen, en het ontmoeten van traumadelen
4. Timing in het therapeutisch proces: het herkennen van de temporele aspecten van de
verschillende delen en het werken met vitaliteitsaffecten en ontmoetingsmomenten (Stern en
Boston Change Process Group)
5. Toetsbijeenkomst: theoretische plenaire steeksproefsgewijze toetsing en videotoetsing
experiënteel en temporeel/timingsgericht werken met het trauma, overlevings- en gezonde deel. Nadere instructie voor deze videotoetsing volgt gedurende de cursus. Er is herkansing mogelijk