Nascholingscursus de mindful therapeut: inzichten en toepassingen uit de interpersoonlijke neurobiologie
In deze cursus wordt up to date evidence based kennis over de werking van het brein toepasbaar gemaakt voor het psychotherapeutisch proces in het algemeen en het gedragstherapeutisch proces in het bijzonder. Zo kan je leren doelgerichter gebruik te maken van de therapeutische relatie als vehikel tot verandering.
Het betreft in het gedragstherapeutisch proces zowel de probleeminventarisatie als de casusconceptualisatie als de uitvoering van het behandelplan.
Na een inleiding in de interpersoonlijke neurobiologie zoals die op gedegen wetenschappelijk onderzoek is ontwikkeld door Daniel Siegel (op basis van het werk van o.a. Schore, Damasio, e.a.; zie “The Developing Mind, Daniel Siegel, Guilford Press, 2015; ISBN 9781462520671 ) en kennis over de werking van primaire emotiesystemen in ons brein uit het onderzoek van neurowetenschapper Jaak Panksepp (neurowetenschapper die met Lucy Biven het boek “The Archeology of Mind”, neuro-evolutionary origins of human emotions, W.W. Norton & Co, 2012; ISBN-10: 0393705315 publiceerde) worden er ervaringsgericht toepassingen behandeld op het niveau van directe gespreksvoering en het aanleren en trainen van vaardigheden aan clienten. Aan de hand van de inbreng van eigen casuïstiek (en eigen ervaringsoefeningen) wordt de stof verder concreet, toepasbaar en op maat gemaakt.
Verantwoording Het is in de lijn met het op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde gedragstherapie om ook de therapeutische relatie op basis van wetenschappelijk onderzoek van de werking van het brein vorm te geven. De benadering van Daniel Siegel is geheel gebaseerd op neurowetenschappelijk onderzoek naar de werking van het brein. Hij biedt een theorie aan die helpt op basis van kennis over de werking van het brein te interveniëren t.b.v. gezondheidsbevordering.
Leerdoelen:
• – Inzicht in de theorie van de interpersoonlijke neurobiologie
• – Bewustzijn over de neurobiologische voorwaarden voor een effectieve vorm van gedrags/ psychotherapie
• – Het kunnen omzetten van de theorie in een therapeutische attitude
• – Het kunnen omzetten van de theorie in praktische therapeutische vaardigheden
• – Het kunnen omzetten van de theorie in praktische oefeningen voor de client
Studiebelasting: 30 lesuren, 90 uur zelfstudie
Aanwezigheidsverplichting: 90% van de cursustijd, tot 80% deelname is er een vervangende opdracht, bij minder aanwezigheid geen certificaat
Toetsing:
Videotoetsing: maak een video met feedbackvraag van een concrete toepassing van de stof in een therapeutische setting.
Literatuur:
Daniel Siegel – de mindful therapeut, Nieuwezijds, 2011, ISBN 9789057123290 (alleen tweedehands leverbaar) of Daniel Siegel – The Mindful Therapist, W.W. Norton&co, 2010, ISBN 9780393706451
Aanbevolen literatuur
Daniel J. Siegel – The Developing Mind, Guilford, 2015, ISBN 9781462520671
Jaak Pansepp en Lucy Biven – The Archeology of Mind – on the origin of human emotion, W.W. Norton & Co, ISBN 0393705315
Ian Mc Gilchrist – The Master and Its Emissary – Yale University Press, 2012, ISBN 9780300188370
Accreditaties: FgzPt nascholingscursus, Vgct nascholingscursus
Inhoud van de bijeenkomsten
1. De theorie van de interpersoonlijke neurobiologie
2. Aanwezigheid, afstemming, resonantie en vertrouwen, je gevoeld voelen
3. Tracken, Trekken, trauma en waarheid
4. Transitie, training, transformatie: de rivier van integratie, tussen chaos en rigiditeit bevorderen
5. Toetsbijeenkomst; een ruimer zelfbewustzijn
Data: 10,17,24 en 31 januari en 7 februari 2024 van 9.30-16.30 in de Poort in Nijmegen
Kosten: 1250 euro inclusief dagverzorging en lunch
Deelnemersaantal: 6 t/m 14